Ręce układające puzzleBędąc rodzicem nie zdajemy sobie sprawy jak duży wpływ mamy na rozwój intelektualny naszego dziecka. Każdy z nas koncentruje się na zdrowiu fizycznym dziecka, zapominając o rozwoju umysłowym, który trzeba kształtować od pierwszych miesięcy życia dziecka. Stwierdzenie, że są specjaliści od tego, aby zauważyć i rozwiązać problemy związane z koncentracją uwagi czy pamięci u naszych pociech, jest dziś bardzo popularne. Niestety kontakt ze specjalistą jest konieczny, kiedy już stwierdza się zaburzenia w rozwoju.

Postarajmy się więcej czasu i uwagi poświęcić naszym dzieciom. Wróćmy do zabaw, które mają duży wpływ na koncentrację uwagi i rozwój pamięci.

Każdy z nas zna doskonale takie ćwiczenia jak:

  • Wystukiwanie rytmu – dziecko ma za zadanie wysłuchać rytmu zademonstrowanego przez osobę dorosłą (np. za pomocą cymbałków, bębenka lub klaśnięciami).
  • Lampa, nos, podłoga – mówimy podane słowa i pokazujemy je ręką (prosimy aby dziecko pokazywało z nami), potem prowadzący zabawę co innego mówi, co innego pokazuje (prosimy dziecko aby pokazywało tylko to co mówimy).
  • Czytanie opowiadania – dorosły czyta opowiadanie lub bajkę, a dziecko ma za zadanie reagować na sygnały (np. umówione słowo „drzewo”) klaśnięciem.
  • Rysunek na plecach - Dziecko siedzi na podłodze. Zamyka oczy. Druga osoba rysuje mu na plecach np. słońce, kwiaty, cyfry, litery, itp. Dziecko ma za zadanie odgadnąć rysunek lub narysować odpowiedź na kartce; itp.
  • Szczegóły – wyszukiwanie szczegółów na rysunkach lub różnic między ilustracjami.
  • Układanie Puzzli.
  • Labirynty.
  • Głuchy telefon;
  • Gry planszowe typu Memory.

Regularne powtarzanie ćwiczeń przyniesie zakładane rezultaty.

Kierownik Środowiskowej Świetlicy Socjoterapeutycznej w Świlczy
Magdalena Lisowska