Świetlica bierze udział w zadaniu publicznym pn. „Życia nie marnujemy – aktywnie w działania się angażujemy. Działania edukacyjno-wychowawcze wspierające funkcje rodziny.” Na warsztatach dzieci zdobywają wiedzę, umiejętności, profilaktykę oraz świetnie się bawią. Pierwsze spotkanie odbyło się w ramach pedagogiki cyrku. Pedagogika cyrku zakłada rozwój osobowości poprzez wykonywanie cyrkowych aktywności ruchowych i rozwijanie artystycznych umiejętności. Pedagogika zawiera w sobie następujące elementy: uczenia się, fascynacji, przeżywania, sportu, terapii ruchowej, pedagogiki, integracji i zabawy.

Podejmowanie działań cyrkowych ma wpływ na:

  1. Efektywność procesu uczenia się:
    • rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej,
    • koncentracji,
    • integracji międzypółkulowej,
    • kształtowanie cierpliwości,
    • kształtowanie motywacji do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności.
       
  2. Rozwój kompetencji społecznych:
    • konstruktywne rozwiązywanie problemów,
    • współpraca,
    • odpowiedzialność i otwartość w relacjach z innymi.

Udział dzieci w tego typu działaniach, ma znaczący wpływ na społeczny, osobowościowy, kulturalny i moralny rozwój dziecka. Dzięki takiej formie pracy młody człowiek uczy się odpowiedzialności za grupę i za samego siebie. Staje się on bardziej wrażliwy i podwyższa swoją samoocenę, wzmacnia wiarę we własne możliwości. Kształtuje w sobie nowe i dobre nawyki dotyczące aktywnego spędzania czasu wolnego.

Pedagogika cyrku łączy w sobie takie dziedziny nauki jak:

  • motopedagogika - (forma wspierania oraz terapii, łącząca wiedzę psychologiczną, pedagogiczną, sportową i wychowawczą z wiedzą medyczną czyli wpływ ruchu na rozwój dziecka);
  • pedagogika sportu - ( łączy specyficzny, techniczny sposób nauki);
  • pedagogika przeżycia - ( cyrk jako fascynacja);
  • pedagogika zabawy - ( odgrywanie ról cyrkowych);
  • pedagogika społeczna - ( interakcja, komunikacja, praca w grupie).

Magdalena Lisowska
Kierownik Środowiskowej Świetlicy Socjoterapeutycznej w Świlczy


Zapraszam do fotorelacji z zajęć, gdzie każdy może zauważyć emocjonalność i zaangażowanie uczestników: