Dziecko z pomalowanymi dłońmiKażda placówka, do której uczęszcza dziecko po zajęciach w szkole, dobiera treść i formy pracy w miarę własnych potrzeb i możliwości.
Zakres zadań tej pracy obejmuje:

  • wyrównywanie niedociągnięć pracy dydaktycznej,
  • pomaganie dzieciom w odrabianiu lekcji, rozwijania języka literackiego dzieci,
  • organizowanie kontaktu ze środowiskiem lokalnym, włączanie uczestników zajęć do pracy w organizacjach społecznych i samorządzie świetlicowym,
  • organizowanie systematycznych kontaktów z różnymi instytucjami np. Dom Tradycji Ludowej, Biblioteka Gminna,
  • tworzenie warunków umożliwiających rozwój zainteresowań,
  • systematyczne organizowanie zajęć sportowych, wychowawczych, socjoterapeutycznych.

Świetlica realizując swoje zadania dobiera inne formy i metody pracy. Na przykład kształcąc postawę moralną dziecka może oprzeć się przede wszystkim na samorządzie świetlicowym, który rozwija większą aktywność i inicjatywę niż system szkoły. W świetlicy przeważają takie formy zajęć jak: gry, zabawy, czytelnictwo, „żywe słowo”, formy teatralne, zajęcia umuzykalniające, zajęcia plastyczne, prace techniczne, zajęcia inspirujące rozwój zainteresowań.

Działalność sportowa i rekreacyjna jest podstawą pracy wychowawczej w środowisku, uświadamiającą potrzebę ruchu i utrzymania własnego organizmu w dobrej kondycji i zdrowiu. Ważnym elementem kształtowania młodego charakteru są zajęcia socjoterapeutyczne, które mają za zadanie poprawę funkcjonowania w społeczeństwie. Polega to na organizowaniu takich sytuacji społecznych, które sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności psychologicznych,

Można stwierdzić, że świetlica równolegle uzupełnia i dopełnia dydaktyczną funkcję szkoły, rozwija zdolności i talenty u dzieci. Najważniejszą jednak cechą jest to, że zaspakaja potrzebę wypoczynku, rozrywki i twórczej pracy, wzbogacając zainteresowania dzieci i młodzieży. Wspólnie z domem rodzinnym świetlica może mieć wpływ na to, że dziecko będzie umiało zorganizować swój czas wolny w sposób ciekawy, przyjemny i pożyteczny, wolny od uzależnień i deprawacji.

Magdalena Lisowska
Kierownik Środowiskowej Świetlicy Socjoterapeutycznej w Świlczy